Hello AI: Lež má krátké nohy

Hezký den. Máme na vás velikou prosbu 🙏.

Možná máte kolegy a známé, kteří se také zajímají o data, umělou inteligenci, automatizaci a všechno, co s tím souvisí. Dejte jim o nás vědět.

Až budete číst dnešní vydání v prohlížeči, pošlete jim odkaz. Stačí k tomu jen pár klávesových zkratek: CTRL+L, potom CTRL+C a nakonec CTRL+V 😊. Odkaz můžete sdílet emailem, na Facebooku nebo třeba na LinkedInu.

Pozn.: Pokud jedete na jabku, zkuste raději ⌘+L, ⌘+C⌘+V.

Děkujeme!!!

V dnešním vydání

Self-driving

Zasáhl soud: Tesla už nemůže tvrdit, že Autopilot řídí auto sám.

Německý soud rozhodl, že Tesla nemůže v Německu používat v reklamních materiálech pojmy jako "zahrnuje autopilota" nebo "plně autonomní řízení".

Mohlo by to totiž v zákaznících vyvolat dojem, že auto 🚗 dovede řídit samo, bez lidské asistence. Tomu by odpovídal tzv. Level 5, tedy že auto vás dopraví z bodu A do bodu B a vy si přitom klidně můžete zdřímnout.

Tam ale ještě zdaleka nejsme. Podle odborníků je Autopilot v Teslách asi na úrovni 2-3. To znamená, že bez řidiče to stále nejde.

Data Science

Stav datové vědy v roce 2020

Anaconda (firma za asi nejpopulárnější data science distribucí) zveřejnila zprávu o stavu datové vědy. Podle ní už "hype" začíná pomalu ustupovat reálnějšímu pohledu na věc.

Na druhou stranu je před všemi pořád ještě dlouhá cesta, než tento obor dosáhne plného potenciálu. My v LovelyData si myslíme, že právě proto je tento obor tak vzrušující.

Report je založen na 2 360 respondentech z více než 100 zemí 🌍. Z průzkumu kromě jiného vyplývá, že jedna třetina datových profesionálů plánuje změnit zaměstnavatele během následujících dvanácti měsíců.

Firmy by se možná měli zamyslet, co je důvodem takové nespokojenosti.

AI

AI není neomylná. Špatné rozpoznání obličeje vedlo k zatčení nevinného.

Spojené státy mají prvního zatčeného na základě chybného rozpoznání obličeje. Umělá inteligence v Detroitu špatně vyhodnotila záznam z bezpečnostní kamery 📹 a přiřadila ho k nevinnému muži.

Tento incident je tak dalším důvodem k obavám, jestli je AI dostatečně etická, jestli funguje bez předsudků a jaká jsou pro společnost rizika spojená s jejím užíváním.

Pro aktuální složitou společenskou situaci v USA to platí dvojnásob.

Buďte chytřejší

Učení nemusí být mučení.

S našimi Python a SQL kurzy vám budou stačit 2 hodiny týdně. Naučíte se analyzovat data rychle a efektivně. Zjistíte jak zpracovávat desítky milionů řádků. Ovládnete prověřené postupy z praxe. Zvýšíte si kvalifikaci.

Využijte léto ☀️ a naučte se něco nového. Určitě se Vám to bude hodit a navíc budete v dobré společnosti. Protože data se s námi učí analyzovat zaměstnanci těch nejznámějších firem.

Automotive

BMW: Je libo pohodlí nebo bezpečnost? Klidně, ale za předplatné.

BMW na své VR prezentaci představilo nový Operating System 7. Jenže kromě novinek a vylepšení, zaujala novináře jiná věc. A to komplexní model předplatného (subscription).

O konkrétních cenách zatím není nic známo, ale byly zmíněny např. asistenční systémy, sportovní zvuky výfuku nebo třeba vyhřívaná sedadla.

To znamená, že auta z továrny už budou mít všechny tyto funkce k dispozici. Je pak na zákazníkovi, jestli si třeba v zimě předplatí vyhřívaná sedadla. Anebo sportovní zvuk výfuku, když pojede na třídní sraz 👫👬👭.

S předplatným už BMW koketovalo a později svoje rozhodnutí změnilo. Ale až po stížnostech zákazníků.

Podobný model znají dobře zákazníci Tesly, kteří si takto mohli aktivovat např. autopilota nebo větší kapacitu baterie. Bude zajímavé sledovat, jestli se tento model rozšíří i mezi ostatní automobilky.

Gig economy

Algoritmy šéfují a řidičům Uberu to vadí

Co kdyby byla vaše práce závislá na algoritmu? A co kdyby byl tento algoritmus takovou černou skříňkou, do které nevidíte, ale která přesto rozhoduje o tom, kolik si vyděláte?

Přesně tohle vadí některým anglickým řidičům Uberu 🚖, kteří se rozhodli firmu žalovat. Podle nich musí Uber požadované informace poskytnout na základě GDPR.

Požadují větší transparentnost o tom, jak se systémy Uberu automaticky rozhodují. Zároveň chtějí zjistit, jestli rozhodovací systém není diskriminační.

To je pro Uber nepříjemná situace, protože jeho systém je přísně střeženým tajemstvím. Je docela možné, že se toto tajemství brzy stane velmi veřejné.

IoT

Roboti jedou na Linuxu. 99,5 % na Ubuntu.

Víte, že roboti mají svůj operační systém? Jmenuje se ROS (Robot Operating System).

A protože se jedná o open source framework, tak asi nepřekvapí, že jeho vývoj probíhá převážně na Linuxu 🐧. Navíc téměř výhradně (99,5 %) na distribuci Ubuntu.

Malá odbočka: Pokud tedy Microsoft přesune svůj operační systém do cloudu, možná bude Linux nakonec jediným opravdovým operačním systémem pro PC.

Na závěr

Co se děje jinde

  • Expert na AI: V boji s Covid-19 dávám umělé inteligenci B-. AI funguje dobře když máte hodně dat pro podobné situace. Pak můžete dělat dobré předpovědi. Bohužel, koronavirus je situace, která nastává jednou za sto let.
  • Někdy se i mistr tesař (nebo HR) utne. Chtít po někom 12 let zkušeností s technologií, která je na světě pouze 6 let, je určitě minimálně úsměvné.
  • Umíte násobit? Matematici našli perfektní způsob. Jiný, než ten, co znáte ze školy.
  • Umíte startupštinu? Pokud ne, tak slovník pro běžné smrtelníky přijde určitě vhod.

Jste z oboru a chcete něco zajímavého sdělit našemu publiku?

LovelyData

Nenechávejte si to pro sebe!

Určitě máte co říct a byla by škoda, kdyby o tom nikdo nevěděl. Protože naši čtenáři chtějí být informováni o všem, co vytváří budoucnost.

Kontaktujte nás a určitě se domluvíme.

Potěšte svoji emailovou schránku

Data, umělá inteligence, automatizace a ještě mnohem víc. Technologie, které mění náš svět. To vše zdarma ve vašem emailu. Spam neposíláme a odhlásit se můžete kdykoliv.

© Colorbee, s.r.o.

Design by grafikli.cz

Používáme cookies pro lepší uživatelský zážitek. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas a zároveň potvrzujete, že jste se seznámil/a s Prohlášením o ochraně osobních údajů.

Fotografie: lektoři, grafikli.cz, icons8.com